After effects gebruiken voor banners

Projectwonderful staat geanimeerde advertenties toe en dat biedt veel creatieve mogelijkheden. Een goed ontworpen geanimeerde banner grijpt meer de aandacht en leidt volgens onderzoeken tot meer kliks. Natuurlijk hebben we het dan niet over de snel knipperende “U HEEFT GEWONNEN” ads, maar over de ads die duidelijk een boodschap vertellen en interessant zijn om naar te kijken.

PWNL Medeschrijver Ruben Kremer kwam tijdens het ontwerpen van de advertenties voor deze site op het lumineuze idee om After Effects te gebruiken als animatiesoftware voor de banners. Dit opende opeens een hele nieuwe wereld aan mogelijkheden en geeft je de mogelijkheid helemaal los te gaan om lopende animaties voor reclames.

Dit artikel is geen tutorial over hoe je After Effect moet gebruiken, dat gaat buiten het doel van deze website en tevens heeft Andrew Kramer dat al perfect gedaan op zijn site. Ik geef alleen mijn werkwijze hoe je de mooiste geanimeerde GIF’s uit After Effects in Photoshop CS Extended krijgt zodat er niets van je visuele vuurwerk verloren gaat.

Voor dit artikel heb ik snel een korte banner in elkaar gezet voor een project dat ik net voor mijn opleiding bannerphotoshop24heb afgerond. Deze banner is ontworpen aan de hand van onze eerder genoemde richtlijnen voor het ontwerpen van banners en geanimeerde banners en herhaalt zichzelf ook nog eens. Mocht je geen After Effects hebben maar wel Photoshop, dan zal er tijdens de verschillende stappen de benodigde bestanden meegeleverd worden zodat je toch kan oefenen.

Stap 1: Render je animatie uit als een beeldreeks/imagesequence

Nadat je je banner hebt ontworpen en tijdlijncroppendenkt dat hij klaar is om aan het grote publiek getoond te worden, is het eerst tijd om je tijdslijn goed af te snijden. Normaal bij een video render is het al vervelend als je het vergeet maar in dit geval is het extra vervelend. We gaan namelijk een beeldenreeks/imagesequence exporteren en als je dan de tijdslijn vergeet af te snijden heb je opeens een grote hoeveelheid afbeeldingen die helemaal zwart zijn, niet heel handig dus. Sleep de aangegeven balk zo precies mogelijk naar het eindpunt van je laatste layer en klaar. Mocht je geen tijd hebben om iets zelf te ontwerpen kun je hier mijn bestanden downloaden.

Nu we dat voor elkaar hebben gaan we de beeldenreeks uitrenderen. Dit betekent dat we voor elke frame in de animatie een losse afbeelding uitrenderen. Dit is misschien een beangstigende gezicht om opeens honderden afbeeldingen in een map te zien verschijnen maar het levert een veel schoner resultaat op dan wanneer we After Effects zelf de GIF laten maken.

Het exporteren van een beeldenreeks exporterenvind je onder file-> export. Hierna krijg je een scherm te zien welk bestandstype en hoeveel frames per seconden je wilt uitrenderen. Persoonlijk ga ik altijd voor PNG omdat het net als GIF ondersteuning heeft voor transparantie en omdat het een mooi klein bestand oplevert. De framerate hangt een beetje af van de lengte van de animatie en hoe “zwaar” de banner mag worden. 12 tot 15 frames is gangbaar op internet maar 24 of 25 zorgt ervoor dat het er echt naadloze beweging in komt.

Zorg trouwens ervoor dat je voor dat je opslaat een aparte directory aanmaakt voor de bestanden. Het resultaat wordt als snel meerdere honderden bestanden groot en kan daardoor onhandig zijn om in dezelfde map te hebben als de rest van je projectbestanden.

Stap 2: Importeer deze beeldenreeks in Photoshop

Nu dat we een map vol met frames hebben is het tijd om ze in Photoshop te plaatsen,imageseq dit gaat ontzettend makkelijk als je maar even het juiste vinkje weet te vinden. Ga gewoon naar file->open en vink in het open file dialoog de optie image sequence aan. Vervolgens krijg je een scherm te zien waarin je de framerate moet aangeven, zorg dat deze hetzelfde is als je in After Effects heb aangegeven en klik op ok.

Nu opent de animatie zich in één bestand zonder frameratedat je er verder omkijken naar hebt. Als je de animatie nog wil bekijken in Photoshop kan dat door Window->Animation.

Stap 3: Save for web and devices

De laatste stap is Save for web and devices en zal ons het uiteindelijke gif bestand opleveren. Voordat het zover is zijn er een aantal dingen die we moeten doen en een aantal andere zaken die interessant zijn om in de gaten te houden.

Preset: Zet hem in ieder geval op een GIF stand anders krijg je alleen een statisch plaatje. Persoonlijk gebruik ik altijd GIF 120 no Dither omdat ik hou van zo echt mogelijke kleuren en met de moderne breedband verbinding me niet te veel zorgen maak over hoe groot een afbeelding is.

Animation->Looping options: Omdat het een banner is willen we niet dat hij maar een keer af speelt, zet de loop dus op forever

Links onderin: Hier je zie wat gegevens over je afbeelding zoals de geschatte grootte en hoe lang een 56k6 modem er over zou doen om de afbeelding te laten, zeer handig informatie om in de gaten te houden.

Als je dit allemaal gedaan heb, druk je op safe en ben je klaar. Tijd om je GIF op website overal ter wereld in te zetten als reclame middel!

Stap 4: Vergelijk overzicht verschillende methoden
Als laatste nog even een overzichtje van wat verschillende methoden en verschillende frames per seconden. Zo kan je een beetje een beeld krijgen van de verschillende resultaten die je kan verkrijgen en wat het betekend in grootte van je bestand.

banneraftereffectsDeze afbeelding komt uit de GIF render van After Effects, zoals je ziet gebruikt hij minder kleuren waardoor er ook wat rafelige randjes ontstaan. Hij heeft 24 frames per seconden en weegt 40kb.

bannerphotoshop

Deze banner komt uit Photoshop via de methode uit dit artikel. Hij heeft meer kleuren dan de After Effects afbeelding maar heeft maar 15 frames per seconde. De afbeelding is 60kb groot.

bannerphotoshop24

Deze afbeelding is de Photoshop afbeelding zoals het aan het begin heb laten zien. Hij is via de beschreven methode gexporteerd en heeft 24 beelden per seconden, hij is 90kb groot.

Zoals je ziet zijn de Photoshop bestand een stuk groter, maar tegelijkertijd vind ik het voordeel van de mooiere afbeelding zeker de moeite waard. Het verschil is echter nog duidelijker te zien in onze PWNL banners in die in de richtlijnen voor het ontwerpen van banner werd getoond.

Door Heinze Havinga geplaatst op 18-9-2009 Categorie: Adverteerders
Stuur deze post door Stuur deze post door

3 reacties Laat een reactie achter

  1. #1Freakenstein @ 2009-9-18 16:52

    Duidelijk stuk, handige truckjes, denk dat velen hiervan kunnen leren @wonderful_nl AfterEffects gebruiken voor banners http://bit.ly/1G7RFa

    This comment was originally posted on Twitter

  2. #2RubenKremer @ 2009-9-18 17:14

    Na het ontwerpen van de originele PWNL banners kon ik hier zelfs nog wat van leren: Photoshop export.. http://bit.ly/1G7RFa

    This comment was originally posted on Twitter

  3. #3nol @ 2009-11-2 23:43

    Precies de info waar ik naar opzoek was ! Helaas geeft mijn pc bij het exporteren van het gif bestand steeds aan dat ik niet voldoende geheugen heb.. Wat me toch erg stug lijkt. Heb ik ergens instellingen verkeerd staan? Ik heb alles gedaan zoals hier beschreven dacht ik. Alvast dank voor een reactie

Laat een reactie achter

(Ctrl + Enter)