Google Analytics Deel I – Introductie

Google Art 1 - Pic 0Als schrijver van een blog ben je waarschijnlijk benieuwd naar wie jouw berichten eigenlijk lezen. Ook is het dan misschien interessant om te weten welke artikelen van je het meest populair zijn – zo kun je op die onderwerpen mogelijk nog eens verder gaan. Want meer bezoekers betekent natuurlijk meer potentiële reclameinkomsten! Om dit te ontdekken moet je je wenden tot statistieken, zoals Google Analytics.  Dit is het eerste artikel in een reeks waar je kennis maakt met de ins en outs van Google Analytics.

Google Analytics is een bijzonder geavanceerd systeem waar werkelijk elk detail over je website/blog mee te achterhalen is. Gelukkig hoef je geen professional te zijn om het allemaal te kunnen begrijpen, en levert Google de gegevens af in begrijpbare grafieken en tabellen.

Om je toch goed kennis te laten maken met Google Analytics hebben we besloten dit in een aantal artikelen te doen. Als je deze allemaal gelezen en begrepen hebt kun je oprecht zeggen dat je weet hoe Google Analytics in elkaar steekt, en hoe je je website kunt optimalizeren/verbeteren.

Maar we beginnen bij het begin: je site laten volgen door Google Analytics. Daarnaast natuurlijk een aantal basisgegevens.

Installatie

Het woord installatie is werkelijk groter dan de moeite die je erin moet steken. Om te beginnen heb je een Google-account nodig, als je deze nog niet hebt kunt je die hier snel en gemakkelijk aanmaken. Als je eenmaal een Google-account hebt kunnen we echt beginnen.

Als je ingelogd bent met je Google-account en naar de site van Google Analytics gaat staat er een grote knop die je verwelkomt in de wereld van Analytics.

Een website toevoegen

Voordat Google met jouw site aan de slag kan, moet je eerst een websiteprofiel toevoegen. Direct op de pagina waar je binnenkomt na voor het eerst in te loggen vind je een knop met de niet-zo-cryptische tekst: Aanmelden.

Een URL toevoegen

Een website toevoegen

Je komt dan op een pagina waar je een aantal basis-gegevens moet invullen. Zo geef je aan wat het internetadres is van je site, en of je ook AdWords (Google’s advertentiesysteem) gebruikt.

Je tracking-code

Je tracking-code

Nu krijg je je tracking-code te zien die je op je website moet implementeren. Kopieër en plak het scripts voor je </body>-tag van de te volgen pagina’s van je site. Indien je bijvoorbeeld WordPress gebruikt kun je op dit punt gebruik maken van een plugin zoals Google Analytics for WordPress. Je hoeft dan niet het hele script te plaatsen op je site, maar alleen in de instellingen je Webeigendom-id in te voeren: UA-xxxxxxx-xx, de plugin zorgt dan dat alles verder geregeld wordt.

Gegevens worden goed ontvangen

Gegevens worden goed ontvangen

Als je alles goed geïnstalleerd hebt op je site zul je een goedkeurend vinkje ontvangen op de instellingen van je profiel bij Google Analytics. Let echter wel op: Google Analytics is geen realtime systeem, dus het kan tot ca. 6 uren duren voor je eerste gegevens te zien zijn!

De basisstatistieken

Als voorbeeld gebruiken we even de statistieken van de eerste drie dagen van Project Wonderful NL.

We gaan er op dit punt vanuit dat je een dag of misschien een paar dagen gewacht hebt om je statistieken te gaan bekijken. In ons voorbeeldgeval: drie dagen.

We gaan in dit eerste artikel nog niet in op de vele gegevens die je uit Google Analytics kunt halen door diep in de data te duiken. Voor nu is het interessant genoeg om te kijken naar hoeveel bezoekers je hebt gehad, waar ze vandaan komen en wat je meest gelezen pagina’s zijn.

Het Google Analytics Dashboard

Het Google Analytics Dashboard

Op je dashboard kun je in feite al deze basisgegevens vinden. We lopen alle blokken even langs, van boven naar beneden. Bovenaan staat een mooie grafiek die het bezoekersaantal mooi weergeeft in relatie tot de dagen. Daaronder staat het blok Sitegebruik, alwaar je bijvoorbeeld kunt zien hoeveel pagina’s de bezoekers in totaal hebben bekeken, en hoe lang ze op je site verbleven.

Het Overzicht van bezoekers is een ander blok dat erg belangrijk is. Het aantal bezoeken is niet hetzelfde als het aantal unieke bezoekers. Er kunnen ook mensen zijn die meermaals op je site komen, dit zijn wel meerdere bezoeken, maar niet unieke bezoekers!

Gedetailleerde kaartweergave

Gedetailleerde kaartweergave

Het blok Kaartoverlay is vooral erg interessant (en stiekem ook erg leuk). Hier kun je precies zien waar je bezoekers vandaan komen. Als je hier op bijvoorbeeld Nederland klikt, zul je een grotere kaart te zien krijgen met de specifiekere gegevens van herkomst van je bezoekers. Zeker een interessante statistiek als je een blog hebt die betrekking heeft op je regio.

Verkeersbronnen en inhoudsoverzicht

Verkeersbronnen en inhoudsoverzicht

De onderste twee blokken, Overzicht van verkeersbronnen en Overzicht van inhoud zijn interessant voor wat betreft het verkeer op je site. De verkeersbronnen geven aan waar je verkeer vandaan verwezen is. Of ze dus rechtstreeks naar je site gekomen zijn of via bijvoorbeeld een zoekmachine. Het overzicht van inhoud geeft in het kort de meest bezochte pagina’s van je site weer, en hoe vaak de desbetreffende pagina’s zijn bezocht in verhouding tot alle bezoeken.

Deze gegevens moeten je waarschijnlijk wel een week bezig kunnen houden. Kijk vooral ook goed rond op Google Analytics, veel gegevens spreken aardig voor zichzelf.

In het volgende artikel gaan we dieper in op de materie die Google Analytics ons biedt. Dan gaan we het hebben over hoe je de gegevens moet interpreteren, en wat dit voor je kan betekenen.

Door Ruben Kremer geplaatst op 13-8-2009 Categorie: Publicisten
Stuur deze post door Stuur deze post door

3 reacties Laat een reactie achter

  1. #1Freakenstein @ 2009-8-13 12:28

    RT: @wonderful_nl: een introducerend artikel over de ins en outs van Google Analytics http://bit.ly/1c9dT

    This comment was originally posted on Twitter

  2. #2Geo3kant @ 2009-8-13 17:40

    Ben benieuwd naar de komende delen die wat dieper in gaan op Analytics :)

  3. #3Frank Mulder @ 2009-8-16 09:40

    Goed artikel. Ik denk dat, myself included, veel mensen alleen maar kijken naar de nummertjes per dag. Maar Analytics heeft zoveel meer dan dat.
    Het is alleen soms lastig te vinden.

Laat een reactie achter

(Ctrl + Enter)